I dagens inlägg skriver vi om bristen på kompetenta bilmekaniker och hur framtiden ser ut, både för mekarna och bilägarna, och särskilt om trenden inte vänder.
I SKD kan vi läsa att det ställs nya krav på bilmekaniker. Kanske är det längre inte hela jobbet att stå under en upphissad bil med en oljig trasa och meka med en skiftnyckel, med dagens teknik är det många maskiner att behärska och kunna – något ställer stora krav på kunskap och ibland också en längre utbildning.
Samtidigt är det ett faktum att många söker sig bort från bilbranschen, särkskilt eftersom fordonsutbildningarna får färre och färre sökanden. Kanske är det många som tänker att bilen är ett fordon som är på nedgång, men i och med denna nya teknik kommer ju gröna bilar som drivs på el, eller delvis drivs på el, att få en större marknad, vilket i sig betyder att det behövs många fler som vill jobba med bilar än vad det ser ut att vara i dagens läge. De som går fordonslinje i dag på gymnasiet går direkt till ett säkert jobb när de är klara med skolan, något som kanske inte alla vet. Men kanske är det många som faller för fordonsutbildningen på grund av sitt intresse och inte för att de vet att det får jobb, men att sedan få både jobb OCH jobba med det man älskar – det måste ju vara underbart. I Sydsvenskan kan vi läsa om att situationen är besvärlig för motorbranschen, och bilverkstäder lider ofta av kompetensbrist när det nu händer så mycket i samma bransch och det behövs utbildad personal.
I DN kan vi vidare läsa att branschen faktiskt söker cirka 5000 bilmekaniker, en utbildning tar tre till fyra år och sedan finns det så himla mycket avancerad teknik att läsa sig med datoriseringen så att man kanske egentligen aldrig är fullärd. Fakta om motorbranschen listar vi här nedan:
- 60.000 jobbar i motorbranschen
- Cirka 4.500 företag med cirka 60.000 anställda.
- 45 procent av företaget i undersökningen har 1–10 anställda.
- De huvudsakliga yrkena finns inom lastbilsteknik, maskinteknik, personbilsteknik, bilskadereparation, fordonslackering och reservdelsspecialitet.
- Genomsnittlig lön för tekniker som arbetar med tunga fordon i Stockholms län är nästan 32.400 kronor.
Höjda löner och en ljus framtid – är bilmekanikernas
Ja hur ska vi lösa detta, i samma artikel talas det om att gymnasieutbildningarna behöver ha en närmre kontakt med motorbranschen, så att det blir en naturlig och enkel rekrytering från ena ledet till det andra och mindre svårt att hitta rätt kompetens. Att jobba med bilar är ofta renare än man tror, inte nödvändigtvis oljigt och smutsigt, men det är nödvändigt att ha bra arbetskläder, inte minst riktigt bra arbetsbyxor.
De närmaste åren tros många gå i pension dessutom så då blir det ännu ett större glapp mellan hur det behöver se ut och hur det faktiskt ser ut. Det som man kan tänka på är att den som utbildar sig inom detta kommer få ett jobb direkt efter utbildningen och dessutom, som vi ser ovan, en riktigt fin lön för relativt kort utbildning.