När vintern är kommen välkomnas alla smarta billösningar. Att få ut en insnöad bil eller sitta utan kupévärme en stund- kan vara rätt frustrerande. Olika billösningar har både diskuterats och tagits fram under en längre tid. Elbilen är minst sagt en sådan omtalad lösning som främja miljön. Men hur fungerar det vintertid egentligen?
Intresset för elbilen var inte särskilt stor för några år sedan. Idag överväger alltfler att skaffa en elbil. Den är miljövänligare men också mer kostnadseffektiv. Under mobilitetsveckan i Eskilstuna arrangerades en elbilsmässa. Sex lokala bilfirmor visade sitt utbud på elbilar och svarade på frågor om hur elbilen bland annat laddas. Intresset var generellt sett mycket stort- berättar affärsutvecklaren Magnus Norberg som var på plats. Särskilt bostadsrättsföreningar är intresserade enligt ekuriren.se . Andra intressenter finns också.
”{…} intresset är också stort från andra, från fastighetsägare, arbetsgivare eller bostadsrättsföreningar som har boende, anställda eller medlemmar som är intresserade av de nya miljövänliga bilarna- men som grubblar över var de kan laddas. Vill man ladda hemma över natten ska man kunna göra det. Eller när man jobbar, eller handlar”.
Skepsisen kring elbilar har till stor del handlat om kapaciteten vintertid. I elbilen tas nämligen värmen från bilens eget batteri- men räddas av att elmotorer inte släpper ut någon överskottsvärme. Att installera kupévärmare kan därför vara en lösning för att slipa isiga fönsterrutor och en kall bil överlag. Batteriet kan givetvis laddas ur när det är riktigt kallt. Då gäller det att ladda batteriet trots att det är fullt. Det går således att köra en elbil under vinterhalvåret- men det kräver lite planering.